سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزشگاه موسیقی

اهمیت آموزش موسیقی در ایران

با توجه به اهمیت آموزش موسیقی در حفظ و توسعه این هنر ، در ایران،راه حل هایی برای رفع ضعف ها و کاستی های آن پیشنهاد شود.

اهمیت آموزش موسیقی:

هنر ها به عنوان یکی از پنج دستاورد دانشی انسان ،در کنار ریاضیات و علوم ،ادبیات و زبان ،جامعه شناسی و مطالعات مربوط به آن و دیگر حرفه ها قرار می گیرد. امروزه کاربرد هنر ، به نوعی فراگیر و مهم تلقی شده است که در علوم و حرف ،رد پا و نقش مهم آن را می توان نظاره کرد.

ریاضیات ، فیزیک و روان شناسی ،علومی هستند که به نوعی با موسیقی مرتبط هستند و مباحث ویژه ای ،پیوند میان آنها را نمایان می کند. این اتصال ، تا جایی پیش می رود که به درمان و تعلیم و تربیت می رسد.

نیاز به آسیب شناسی آموزش موسیقی از آن جهت حائز اهمیت است که در سال های اخیر،موسیقی مورد توجه خاص اقشار مختلف مردم کشور قار گرفته و علاقه به فراگیری آن نیز روز به روز گسترش می یابد. بنابراین بهتر است که با شناخت درست موسیقی و تدوین شیوه های صحیح آموزشی ، این اشتیاق تبدیل به درک و عمیق تر و جدی تر شود. همچنین کمیت و کیفیت اجرای موسیقی را ارتقا بخشد و مانع از رشد سلیقه های سطحی و عامه پسند شود. از آنجا که آموزش موسیقی رابطه ی تنگاتنگی با تعیین فرهنگ و هویت موسیقی دارد. جدا از آن نمی توان شیوه های ثابتی را با توجهیات مختلف تجویز کرد.

 

آموزشگاه موسیقی

موسیقی ایرانی در مفهوم عام یکی از ارکان اساسی سنت و هویت ایرانی است. به بیان دیگر ،بخش قابل توجهی از فرهنگ ، سنت و هویت ما را موسیقی ایرانی تشکیل می دهد و روشن است که بی مهری به آن تا چه اندازه به هویت و فرهنگ ما لطمه خواهد زد.همانطور که در عرصه ی صنعت ،تولیدات ما ضعیف یا به صورت مونتاژ است در عرصه ی هنر نیز تولیدات هنری ما یا ضعیف یا به صورت مونتاژ در آمده است.. چنان که در بخش صنعت،میزان مصرف ما بیشتر از تولید است.اگر در عرصه ی موسیقی تولیدات ما کم است دلیل آن نداشتن تکنیک ها و ابزار لازم هنری و موسیقی متناسب با جامعه ی جدید است.

متاسفانه در کشور ما در حوزه ی خلاقیت هنری و آموزش موسیقی و نیز در برابر رویداد ها و تحولات تاریخی و اجتماعی روزگار خود کمتر به این مسئله اندیشیده شده است که موسیقی ما در بستر تحولات فرهنگی و اجتماعی خود چه نوع موسیقی دان هایی را تربیت کرده و بار آورده است. هنرمندان این روزگار با ذهنیت خلاق خود ، باید با پیچیدگی های خاص فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی رو به رو شوند و با شناختن این پیچیدگی ها،برخوردی آگاهانه با آنها داشته باشند در عرصه موسیقی بخش عمده ی ساز و کار به آموزش مربوط است و آموزش هم به کارشناسی اساسی نیازمند است.امروزه نه این کارشناسی انجام می شود و نه آموزش موسیقی از خرد تا کلان به عنوان یک موضوع استراتژیک و ملی مورد توجه نظام آموزشی کشور است.

 

برای مشاهده ادامه مطلب بر روی کلمه کلیک نمایید.

 

تولید و تالیف توسط آموزشگاه موسیقی هنر ایران زمین